Turbodoładowany czy wolnossący - oto jest pytanie

Wybierając nowy samochód producenci dają nam nieraz wybór pomiędzy czymś nowym, a starym sprawdzonym. Przeważnie mamy do wyboru starszy generacyjnie silnik wolnossący i silnik o mniejszej pojemności z turbodoładowaniem, który będzie mógł spełniać surowsze normy emisji spalin oraz CO2. Parę miesięcy temu miałem przyjemność przetestować Fiestę z silnikiem 1,0 Ecoboost o mocy 100 KM i porównać z moją Fiestą z wolnossącym silnikiem Duratec 1,4 96 KM.

Komora silnika Ecoboost
Zobacz 5 zdjęć

Komora silnika Ecoboost (test.auto.pl)

Fiesta mk7 vs. mk7fl

Silnik 1,4 Duratec 96 KM bazuje na konstrukcji silnika 1,25 Zetec, który już był stosowany w Fiestach od dobrych 15 lat. Od tego momentu silnik zyskał dobrą opinię. Natomiast 1,0 Ecoboost jest oferowany w Fieście od dwóch lat i jeszcze opinia o tym silniku nie wykreowała się.

Układ rozrządu w obu silnikach to DOHC, dwa wałki rozrządu w głowicy z 4 zaworami na cylinder, przy czym Ecoboost wyposażono również w układ zmiennych faz rozrządu (Ti-VCT) regulowanych niezależnie dla obu wałków.

Zaglądamy pod maskę

Komora silnika Duratec jest mniej zapełniona. Wydaje się, że można spokojnie zamontować większy silnik. Otwierając maskę Ecoboosta mamy mało miejsca, wszystko jest w zwarte i ciasno upakowane.

Dźwięk silnika

Porównując oba silniki można stwierdzić, że pracują cicho na biegu jałowym. Podczas jazdy trzycylindrowy silnik Ecoboost wydaje z siebie rasowy pomruk, niestety silnik Duratec takiego dźwięku nie posiada, a jego dźwięk raczej nazwał bym chropowatym. Dzięki dłużej zestopniowanej skrzyni biegów Ecoboostem można ciszej podróżować rozwijając prędkości autostradowe.

Silnik Duratec

Skrzynia biegów

Obydwa silniki posiadają tę samą skrzynię 5-biegową, różniącą się jedynie zestopniowaniem. Wolnossąca jednostka ma krótsze przełożenie przekładni głównej. W Fieście podczas jazdy biegi wchodzą bez najmniejszych problemów. Wsteczny bieg jest niesynchronizowany i podczas toczenia niemożliwe jest wrzucenie biegu wstecznego.

Silnik Ecoboost

Zobacz również: Ford Focus ST 2.0 TDCI - test

Jazda

Duratec wydaje się być ospały przy niskich obrotach (maksymalny moment obrotowy 125 Nm przy 4200 obr./min.). W przypadku Ecoboosta dzięki zamontowanej turbosprężarce o małym momencie bezwładności silnik może uzyskać moc w całym zakresie prędkości obrotowej i osiągnąć maksymalny moment obrotowy – 170 Nm, który jest dostępny w przedziale 1400–4000 obr/min. Na przyspieszenie do 100 km/h 96-konny Duratec potrzebuje 12,2 s i może rozpędzić Fiestę maksymalnie do 175 km/h.

Sprint do setki w wykonaniu Ecoboosta jest o sekundę lepszy (11,2 s.) a prędkość maksymalna w jego przypadku to 180 km/h. Obciążona Fiesta z silnikiem wolnossącym traci swoją dynamikę, w takim przypadku turbodoładowana jednostka lepiej się sprawuje choć też jest odczuwalna utrata mocy.

Fiesta mk7 duratec

Spalanie

Z moich obserwacji Ecoboost nie będzie drastycznie mniej palił porównując z Duratec, spalanie może być maksymalnie o 1 litr mniejsze. Na trasie przy prędkości 90 km/h realne spalanie to 5,5–6 l/100 km, przy 140 km/h 8–9l/100 km. W mieście zużycie paliwa może wahać się w przedziale pomiędzy 8 a 12 litrami w zależności od ruchu na drodze, długości odcinka czy warunków atmosferycznych.

ECO ;)

Jaki dziś bym wybrał silnik?

Ecoboost, ale nie dlatego, że mniej pali czy jest eco, a dlatego że po prostu lepiej się nim jeździ, dysponuje lepszą charakterystyką w porównaniu z Duratecem, co ma bezpośrednie przełożenie na komfort jazdy. Wybierając nowy miejski samochód raczej nie zwracam uwagi na żywotność silnika — pierwszy okres jest zwykle bezawaryjny. Wybierając używany samochód wybrałbym ten w lepszym stanie technicznym choć wolałbym wybrać Ecoboosta.

Dane techniczne

Dane techniczne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Blogi:

Maciek testuje - nowy Opel Corsa KAC - Na pohybel Niemcom Autonostalgia Classic Gala Warszawa Kupić samochód za rozsądną cenę - finał MotoOrkiestra Toruń 2015 Mercedes 450 SL (R107) - blacharka fartuch i ściana grodziowa Ford Mondeo - długo oczekiwana nowość Moje zdjęcia samochodów przed i po obróbce [2014] Rajd Dakar na płótnie KAC - Kaczor gra w zielone Mercedes 450 SL (R107) - komora silnika OSRAM Night Breaker Unlimited H7 - test żarówek Giełda klasyków: Top 100 w 2014 roku Przed Fernando Alonso bardzo trudne zadanie – pokonać Jensona Buttona! KAC - Kaczor z temperamentem Wielkie Piękno - historia pewnej włoskiej marki Volvo 123 GT Amazon rocznik 1967 Jeden błąd przekreśla fotoradary raz na zawsze Kupić samochód za rozsądną cenę - podsumowanie segmentu B Testy samochodów – gdzie leży prawda? KAC - Kaczor w terenie Toyota Auris II Hybrid Kupić samochód za rozsądną cenę - podsumowanie segmentu A KAC - Kaczor po japońsku

Popularne w tym tygodniu:

Subaru BRZ 2.0i Sport+ 6AT (2017) – test [wideo] Jeep Wrangler w szczegółach MINI Cooper 5d 1.5 136 KM Seven Edition – test [wideo]